PROJECT   'ANYTHING GOES / ALLES TOEGESTAAN'   -   PROJECTEN   -   VOORPAGINA
Twaalfde seizoen 2020-2021. Ontworpen voor tablet. Mail Info



 
Een
bijdrage
van
Ria Herkelman
aan
het
nieuw
gestarte
project
over
vormgeving
van
poëzie.

18
september
2020



Mailberichtkoppengedicht
De Viervlekmier

1.
Verliefd op Nederland
Voor het eerst egels op alle Waddeneilanden
Lootjes trekken
Texel
Now you can check in
Van vliegveld naar natuur

2.
Informatieblad
Nieuw project
Omgaan met onverwachte problemen
Verzakt de bodem onder jouw huis?
Escape into a creative rejuvenation
Trendy enkellaarsjes





3.
Regeringsnieuws
Correctie en oproep
Cultuur snuiven vanaf 5,-
Aanbiedingen wachten op jou
Je hebt je opdracht ingestuurd
De beste manier om leiding te geven
Je pakket is vertraagd

4.
Word of the day
Nieuw soort in Nederland: de viervlekmier

Faas van Rietschoten
18 september 2020.

Een
bijdrage
van
Emmy Mulder
aan
het
nieuw
gestarte
project
over
vormgeving
van
poëzie.

14
september
2020



 
Hieronder
Poëtisch werk van Janny Brandsma.
Oudjaar 2016 en Zomer 2020
 




 

POËZIE IN BEWEGING

Nieuw project. In ontwikkeling.



Door Faas van Rietschoten (17 september 2020)

In 2016 kwam bovengenoemde Dichters van het nieuwe millennium uit. In het Ter inleiding wordt in de paragraaf Poëzie in beweging uitgenodigd om bijvoorbeeld naast elkaar te leggen "de 'lijstgedichten' van Maarten van der Graaff, de 'woordbeeldverhalen' van Annemarie Estor en Lies Van Gasse, de performances van Maud Venhauwaert of Tjitske Jansen, de 'nieuwe zinnen' van Jeroen Mettes en de multimediale werken van Eva Cox. "Je kunt alleen maar concluderen dat de Nederlandstalige poëzie vroeg in de 21e eeuw 'de poëzie' steeds opnieuw uitvindt."

POËZIE IN BEWEGING
Het is de moeite waard in het nieuwe seizoen de komende tijd ook in te zoomen op deze ontwikkeling. Naar nieuw project. In ontwikkeling.


---

Hoe komt het project aan de naam
Anything goes / Alles toegestaan ?


 
 
Door Faas van Rietschoten (10 september 2020)

Kunstenaar Andy Warhol stelde in 1964 exact nagemaakte supermarkt verpakkingen tentoon, waaronder doosjes zeepsponsjes van Brillo. (Iets andere uitvoering dan die uit mijn keuken op de foto.) De filosoof Danto kwam tot de slotsom dat Warhol had laten zien dat van twee voorwerpen die er hetzelfde uitzagen, het ene een kunstwerk kon zijn en het andere niet. Met andere woorden: Zoek het maar uit. Ofwel, Anything goes/ Alles toegestaan.

Iets dergelijks speelde in de poëzie. De formele regels terzake rijm, versregels en strofes verloren status, devalueerden tot een van de vele mogelijkheden op het gebied van de vormgeving. Poëzie kon ook vormgegeven met een afbeelding met tekst erbij. De koe met tekst op de karnemelk verpakking zit in die richting. Of neem de vormgeving van het gedicht Zomer van Janny Brandsma.

ANYTHING GOES / ALLES TOEGESTAAN
Het is de moeite waard in het nieuwe seizoen de komende tijd ook in te zoomen op deze ontwikkeling, op de vraag waartoe het leidde en nog leidt.

---


Faas van Rietschoten
Zelf gedichten lezen / Zelf over gedichten praten

Bij Uitgeverij kleine Uil Educatief te Groningen verscheen Zelf gedichten lezen. Een reis over de onbewandelde wegen van de poëzie. Auteurs zijn Gerbert Faure, Jan de Jong en Bas Jongenelen. Website: https://www.kleineuil.nl/educatief/zelf-gedichten-lezen-details
In Neerlandistiek schreef Marc Oostendorp over deze uitgave en gaf zijn stuk zijn conclusie als titel mee: Zelf over gedichten praten.

1. Meerduidig
Marc Oostendorp: Een van de definiërende eigenschappen van poëzie is dat ze meerduidig is. Sterker nog, ‘meerduidige poëzie’ is een pleonasme. Een gedicht dat je meteen begrijpt is waarschijnlijk ‘gewoon een duidelijke, eenduidige boodschap die per ongeluk in een rare vorm gegoten is’. Dat beweren althans Gerben Faure, Jan de Jong en Bas Jongenelen, allen docent Nederlands aan de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg, met grote stelligheid in de inleiding van hun boek Zelf gedichten lezen, een aanstekelijk leerboek voor de analyse van gedichten.

2. Het onzegbare
Marc Oostendorp gaat nog enige andere eigenschappen na. Een gedicht als Gij staat zoo heel, heel stil van Herman Gorter, heeft niet heel veel betekenissen, maar gaat over een betekenis die je niet in taal kunt vangen.

3. Taalspel
Je kunt een gedicht ook opvatten als een mooi spel met taalvormen, zonder dat die vormen ergens naar hoeven te verwijzen.

4. Van streng 'close reading' tot anarchistisch lezen
Altijd nauwgezet op zoek zijn naar een sluitende interpretatie, dan wel met dat hele zoeken naar betekenis geregeld een loopje nemen: niets van een regel begrijpen en de regel om de een of andere reden toch grappig vinden.

5. Woorden samen
Voor Marc Oostendorp zelf is het wezen van poëzie lezen: op zoek zijn naar woorden die goed bij elkaar passen.


 

^