VOORPAGINA - HOE HET BEGON - WIE WIJ ZIJN - AGENDA & CONTACT POËZIEROUTE - PROJECTEN - VARIA - ARCHIEF |
De Ridder Dichters |
| Faas van Rietschoten Bij wijze van kennismaking het volgende. Desgevraagd verzorg ik de presentatie van De Ridder Dichters op Internet.
Op deze pagina twee bijdragen: Tableau vivant Curiosa en Behangdag. Na de hitte van 19 juli 2022 zat ik in de vroege ochtend van 20 juli aan tafel toen Tableau vivant Curiosa tegenover me zich tijdelijk presenteerde. Wat zie je gaan ontstaan in glijdend licht Tableau vivant Curiosa Een visueel gedicht Met eindrijm a b a b c c d d gelijmd Wat licht vermag zo vroeg de dag -- Faas van Rietschoten Beeld en tekst: 20-24 juli 2022. (Inclusief tekstwijzigingen.) --- BEHANGDAG Volledige versie 1. - "Ben ik verdwaald, op drift, geschift een drugsaddict." De vrouw die dit zegt loopt met ragebol en emmer water van het erf het veld in. Daar vervolgt ze haar weg op een in onbruik geraakt pad naar de plek waar aan weerszijden honderden fossielen in knielhouding omvielen. "Is wat ik zeg waar, zodra er in wat ik zeg sprake is van een kunstig samenspel van klank, ritme, rijm." 2. -- Ze loopt naar de gedenknaald die links van het in onbruik geraakt pad staat opgericht, met '1 Johannes 4 : 8b' als opschrift. Dompelt de ragebol in het water; steekt de ragebol omhoog, en beweegt hem langs het opschrift heen en weer. "Zouden klank, ritme, rijm daarmee een nieuwe drie-eenheid zijn." "'k Heb gedicht en daarom loof ik. daarom loof ik het gedicht." Lyrisch huppelend zingt ze zo het in onbruik geraakt pad om tot evenementenpodium. Een echo van haar zang keert terug. Om de hoek van de houtopstand verschijnt de gepensioneerde klusser lopend met een beladen fiets aan de hand. "Schoon is gewassen vuil." Hij groet graag letterlijk grappig. Als dochter van een 'gelijke behandeling' land herhaalt ze de wassing van het opschrift 'Mattheus 10:34' op de gedenknaald rechts. "Wanneer 'alles' waar is zodra er sprake is van een kunstig samenspel van klank, ritme, rijm, is dat 'alles' dan ook gelijktijdig waar." De wassingen zijn gedaan. De vrouw keert terug met lege emmer en ragebol. 3. --- Op het erf is een meisje in gesprek geraakt met haar poppen. "Nu moeten jullie je weer niet vuil maken hoor." De gepensioneerde klusser heeft in de hal de behangtalel uitgeklapt en opgezet. In de kamer waar boekenruggen de wanden kleuren, bidt en werkt de man, die de bezoekster retorisch terugvraagt: "Weet je wat Thomas A Kempis dan zou zeggen?" En de gepensioneerde klusser fotografeert met zijn mobiel als herinnering de grillige tekening die tot stand kwam onder het uitvlakken van de halmuur historiek. Met de vlakke hand streelt hij de muur: "Zonde". Dan begaat hij die. 4. ---- Donker is het. Ze slaat een doek om. Loopt voor de tweede keer het erf af, het veld in, naar de plek waar aan weerszijden de gedenknaalden staan, en zegt: "Van generatie op generatie in verleden en heden lief en leed delend in een diepgeworteld bestaan, en dan onder de heerschapplj van een vreemde waan van huis en haard verdreven, beroofd berooid de overtocht gewaagd met man en muis vergaan, willoos deinend, zwevend, schots en scheef verstrikt geraakt in brandingwervellngen, paal en perk stellend uitgekotst overgegeven aan jutters en andere verslagen voorbijgangers." Ze houdt haar handen op. 5. ----- Geef vrede, wil ze zeggen, vragend, biddend, smekend, schreeuwend, bevelend. Ze kan alleen huilen. 6. ------ Ze draait zich om, loopt terug. "lk heb je in de moederschoot geweven, Op mijn aarde groeit je eten. Mijn geest is als je muze in je hart neergestreken. Aan mijn hand leid ik je leven." Daar moet ze het mee doen. Dat weet ze. Ze leeft bewust. Doch droomt soms. 7. ------- En's morgens komen ze door de hal en houden in. "Het is echt mooi geworden", zegt ze. Buiten horen ze de oudste zeggen: "Komen die twee nog. Straks zijn we te laat." Faas van Rietschoten ------------ |